Assalamualaikum hai ^^ Selamat Datang ke blog Intan Sofea.. Di kesempatan ini saya ingin memperkenalkan diri saya terlebih dahulu ^^.. Nama saya Nur Intan Sofea binti Rosmadi.. Umur 19 tahun.. Mengambil kursus Pangkalan data dan Aplikasi Web.. Merupakan pelajar dari Kolej Vokasional Kuala Selangor ;) // Hai ^^ Welcome To my blog Intan Sofea.. Let me intro first.. My name is Nur Intan Sofea binti Rosmadi.. 19 years old.. take courses Database Management and Web Application.. Student from College Vocational Kuala Selangor ;)

Thursday 27 February 2014

Input Mask (Topeng Input)

Hai :) ini adalah tajuk tentang topeng input. Maksud Input Mask adalah format yang disetkan oleh pengaturcara untuk memandu (pengguna) kemasukan data mengikut format yang dikehendaki.Dalam pengaturcaraan komputer, sebuah topeng input merujuk kepada ungkapan, ditakrifkan oleh pemaju, yang mentadbir apa yang pengguna dibenarkan masuk dalam sebagai input dalam kotak teks. Ia boleh dikatakan sebagai template, atau format menetapkan bahawa data yang dimasukkan mesti mematuhi, terutamanya digunakan bagi maksud integriti data dengan mencegah kesilapan transkripsi. Syntax ungkapan ini berbeza daripada pelaksanaan untuk pelaksanaan, tetapi jenis input asas semua disokong. Beberapa kegunaan kerap topeng input termasuk kemasukan nombor telefon, ZIP atau kod pos, masa dan tarikh.

langkah-langkah membuat Input Mask dan Nilai Default

LANGKAH 1
Buatlah database baru, misalnya dengan nama Latihan 3

LANGKAH 2
Klik menu Create- Table Design, setelah itu buatlah sebuah table baru dengan struktur field sesuai dengan table dibawah ini :


LANGKAH 3
Pastikan Primary Key telah anda Aktifkan pada field Kod, kemudian simpan table dengan nama  Tb_databarang.

Langkah 4

Klik menu Datasheet – View – Datasheet View, seperti gambar dibawah ini :


LANGKAH 5
Masukkan data, seperti gambar dibawah ini :



 

No comments:

Post a Comment