Assalamualaikum hai ^^ Selamat Datang ke blog Intan Sofea.. Di kesempatan ini saya ingin memperkenalkan diri saya terlebih dahulu ^^.. Nama saya Nur Intan Sofea binti Rosmadi.. Umur 19 tahun.. Mengambil kursus Pangkalan data dan Aplikasi Web.. Merupakan pelajar dari Kolej Vokasional Kuala Selangor ;) // Hai ^^ Welcome To my blog Intan Sofea.. Let me intro first.. My name is Nur Intan Sofea binti Rosmadi.. 19 years old.. take courses Database Management and Web Application.. Student from College Vocational Kuala Selangor ;)

Monday 3 February 2014

Pengenalan kepada Pangkalan data

Assalamualaikum kawan kawan, harini saya akan post mengenai definisi pangkalan data..saya harap kita akan dapat memperoleh maklumat yang berguna .__.



Definisi Pangkalan Data :-

◾ Pangkalan data adalah koleksi fail-fail dan rekod.
◾ Tidak, bukan jenis rekod yang ibu bapa anda menari , tetapi jenis yang doktor anda memandang ke atas di dalam fail yang apabila anda melawat untuk temujanji.
◾ Fail tersebut mengandungi rekod anda , maklumat seperti:
◾ nama, umur, alamat, nombor insurans , sejarah lawatan, syarat, dan lain-lain alahan◾ Doktor gigi , ahli psikologi , kaunselor dan profesion penjagaan kesihatan yang lain mempunyai rekod serupa .Anda mungkin biasa dengan rekod sekolah berikut yang akan mengandungi maklumat seperti:
◾ nama, umur , gred, nombor pelajar , gred , kelas semasa yang menyertai , ketidakhadiran dan maklumat lain
secara tradisinya rekod telah disimpan dalam kabinet pemfailan.
◾ Walau bagaimanapun, adalah lebih mudah untuk menggunakan pangkalan data berkomputer seperti yang digunakan di sekolah-sekolah .
◾ Ia adalah lebih cepat untuk mencari maklumat secara elektronik.
◾ Ia adalah lebih mudah daripada rangkaian komputer daripada kabinet fail .
◾ ruang Kurang juga diperlukan. Contoh
◾ : fail kertas beberapa firma undang-undang dan perakaunan ' yang begitu besar bahawa mereka mesti disimpan di dalam bilik besar yang mahal untuk menyewa.Sekolah-sekolah dan profesion penjagaan kesihatan tidak adalah orang-orang hanya dengan menggunakan pengkalan data berkomputer.Perniagaan yang mempunyai daftar tunai berkomputer dikaitkan dengan pangkalan data hubungan juga.Contoh 1 : di kedai runcit , setiap kali anda membeli item, daftar tunai berkomputer menolak satu item daripada rekod-rekod elektronik ..
◾ Jika terdapat 200 karton telur dan anda membeli 2, kemudian inventori secara automatik dikemaskini 200-198 .
◾ Pengurus boleh menonton tahap inventori dari komputer tanpa perlu berjalan di lorong dan mengira inventori untuk melihat jika perkara-perkara baru perlu diperintahkan.Microsoft Access adalah program yang biasa digunakan untuk mewujudkan pangkalan data. Ia adalah pangkalan data hubungan , bermakna ia boleh link maklumat dari satu bahagian yang lainContoh: Dalam pangkalan data hubungan atau ( db hubungan ) pengguna memasukkan nama mereka hanya sekali apabila pergi ke dalam bilik hospital menunggu dan apabila mereka pergi ke bahagian X -ray penyambut tetamu sudah mempunyai nama yang apabila memasukkan maklumat tambahan ke dalam satu bentuk berkomputer .Db hubungan bermakna sekali sesuatu yang telah ditetapkan ( contoh: nama anda dalam rekod pesakit anda ) anda tidak perlu memasukkannya lagi dalam rekod yang berbeza (seperti ray rekod pelantikan X anda).Program pangkalan data yang mudah tidak mempunyai keupayaan untuk menjadi hubungan.Contoh : Program Mudah tidak mempunyai hubungan dan penggunaan sedikit dalam persekitaran profesional, howevery mereka mungkin berguna untuk mewujudkan aplikasi mudah untuk hobi dan tugasan sekolah.Internet adalah pangkalan data:Malah, pangkalan data terbesar yang wujud adalah Internet.Fail-fail di Internet bukan sahaja wujud pada satu komputer , ia disimpan pada berjuta-juta komputer di seluruh dunia.Kerjaya Itu Kerja Dengan Pangkalan data :Pengguna Pangkalan Data: perkeranian atau pejabat kakitangan yang rekod terbuka dan membuat perubahan sebagai sebahagian daripada tugas-tugas mereka.Contoh : hartanah , undang-undang , perubatan , pergigian, Syarikat Insurans, organisasi pendidikan , organisasi kerajaan dan lain-lainNota : hampir semua perniagaan mempunyai rekod yang disimpan secara elektronik yang boleh diakses oleh beberapa kakitangan , dan dengan itu pengguna pangkalan data wujud di hampir mana-mana perniagaanPentadbir Pangkalan Data : orang yang menjaga pangkalan data untuk syarikat. Tugas merangkumi :
◾ menentukan siapa yang boleh mengakses kawasan-kawasan tertentu ,
◾ menubuhkan kata laluan,
◾ menyandarkan fail ,
◾ memasang komponen baru,
◾ menyelesaikan masalah
◾ menyesuaikan program untuk pengguna, dan
◾ pengguna kereta api.Pengaturcara Pangkalan Data : seperti pengaturcara komputer yang lain mereka yang mencipta program yang digunakan dalam perniagaan.Pangkalan Data Sistem Pereka Tugas:
◾ pengurus Temuduga , pengguna dan orang di syarikat-syarikat untuk menentukan jenis pangkalan data perlu direka , dan
◾ mengupah pengaturcara untuk benar-benar mewujudkan pangkalan data dan mengawasi projek ini.Apa yang Anda Akan Belajar dalam Kursus ini:
◾ Anda akan belajar untuk menjadi "pengguna " pangkalan data , khususnya anda akan belajar bagaimana untuk menggunakan Microsoft Access.
◾ Anda akan layak untuk kerja-kerja yang diiklankan yang memerlukan kemahiran dalam Microsoft Access.
◾ Selain menggunakan Microsoft Access , anda akan mempelajari bagaimana untuk mencipta pangkalan data.
◾ Anda akan mempelajari serba sedikit tentang reka bentuk sistem dan pengaturcaraan.Nota: pengaturcaraan tidak sebenarnya diperlukan dalam membina pangkalan data Microsoft Access dalam modul pengenalan. Pangkalan data boleh dibuat dengan menggunakan Alat seperti butang , senarai drop dan lain-lainPangkalan Data Sekolah: Satu pangkalan data yang menyimpan semua maklumat pelajar untuk sekolah. Mungkin ada beberapa komponen :
◾ kehadiran,
◾ menyediakan jadual waktu kelas,
◾ menandatangani keluar buku teks, dan
◾ bayaran yuran .

No comments:

Post a Comment