Assalamualaikum hai ^^ Selamat Datang ke blog Intan Sofea.. Di kesempatan ini saya ingin memperkenalkan diri saya terlebih dahulu ^^.. Nama saya Nur Intan Sofea binti Rosmadi.. Umur 19 tahun.. Mengambil kursus Pangkalan data dan Aplikasi Web.. Merupakan pelajar dari Kolej Vokasional Kuala Selangor ;) // Hai ^^ Welcome To my blog Intan Sofea.. Let me intro first.. My name is Nur Intan Sofea binti Rosmadi.. 19 years old.. take courses Database Management and Web Application.. Student from College Vocational Kuala Selangor ;)

Wednesday 27 August 2014

CARA-CARA HENDAK MEMBUAT JADUAL HUBUNGAN SATU KE SATU

Hey ! nak tahu tak? haritu kita dah belajar tentang Apa Itu Jadual Hubungan, Jenis-Jenis Jadual Hubungan dan Ciri-Ciri Jadual Hubungan kan? apa perasaan korang bila time nak belajar benda tu semua? susah ke senang eh? haha takpelah sebab harini kelas WEB termasuklah saya akan post pulak cara-cara nak buat table one to one so lepasni korang tau la nak buat macam mana jadual hubungannya okayy? ^-^ Firstly mula-mula kita bukak dulu MS Access macam kat bawah ni. Ala korang mesti tau punya..



2. Berikan nama fail pangkalan data contohnya nama fail yang diberikan ialah "ONE TO ONE"


* klik "create" dan buat jadual berikut
a) Jadual AnggotaBomba
b) Jadual PENGENALAN



3. Buat "Relationship" antara dua jadual berikut. Klik "Database Tools". Sebelum klik "Relationship pastikan tutup kedua-dua jadual terlebih dahulu.


4. Dialog box "Show Table" akan keluar dan :Add: kedua-dua table. Close setelah kedua-dua jadual dipaparkan.

5. Klik dan drag medan "IDAnggota" pada jadual AnggotaBomba ke medan "IDAnggota".
6. Klik "create" pada Dialog box dan klik "Edit Relationship" kemudian tanda "Enforce Referential Integrity"


7. Maka kedua-dua jadual telah menjadi hubungan jadual satu ke satu seperti di bawah ini.



*Info
* Enforce Referential Integrity ialah satu konsep pangkalan data yang memastikan hubungan antara jadual tetap konsisten. Apabila satu jadual mempunyai kunci asing ke jadual yang lain, konsep Enforce Referential Integrity menyatakan bahawa tidak boleh menambah rekod ke jadual yang mengandungi kunci asing kecuali terdapat rekod yang sama dalam jadual yang dipautkan.




Haaa macam mana? dah faham ke tak macam mana nak buat jadual hubungan satu ke satu? senang ke susah? Okaylah kalau ada apa-apa soalan sila komen ye ^-^


No comments:

Post a Comment